Αγιογράφος Γεώργιος Σιδηρόπουλος

Ο γνωστός μεγάλος αγιογράφος Γεώργιος Σιδηρόπουλος εμπιστεύεται και συνεργάζεται με την artionrate – διοργανώτρια εταιρεία της Έκθεσης προϊόντων Αγίου Όρους – πριν ακόμη η Έκθεση γίνει γνωστή στο κοινό τον Σεπτέμβριο του 2013. Ως γνήσιος εκφραστής της αγιορείτικης βυζαντινής τέχνης ο κ. Σιδηρόπουλος με τα έργα του συνεχίζει την πορεία της αγιορείτικης αγιογραφικής παράδοσης στον κόσμο.

PAN 208  10.800

Γεννήθηκε το 1966 και μαθήτευσε στην Αθωνιάδα Σχολή του Αγίου Όρους. Αριστούχος απόφοιτος της Θεολογικής Σχολής του Α.Π.Θ. έχοντας συνείδηση της πνευματικής αξίας και της σημαντικότητας των αγίων εικόνων ως μέσου αγιασμού των πιστών τρέφει γι αυτές από την νεότητά του μεγάλη εκτίμηση, ευλάβεια και σεβασμό. Αγιογράφησε Ιερούς Ναούς και τέμπλα στην Ελλάδα – την Κύπρο και το εξωτερικό. Ως δάσκαλος αγιογραφίας δούλεψε στην σχολή «Βυζάντιο» στην αγιογραφική σχολή της Παναγίας Δοβρά και στην σχολή «Πανσέληνος» όπου μαζί με τον αδελφό του Ιωάννη Σιδηρόπουλο διδάσκει αγιογραφία, καθώς και την τέχνη για την στιλβωτή εικόνα και το ψηφιδωτό σε ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα σπουδών. Εκεί δημιουργεί και τα περισσότερα έργα του με πίστη και ευλάβεια προς τα εικονιζόμενα πρόσωπα.

10555220_926658744026507_1904312141_n

Η αγιογραφική σχολή «Πανσέληνος» ονομάστηκε έτσι τιμώντας τον μεγάλο αγιογράφο του Πρωτάτου, κορυφαίο όλων των εποχών. Ο κ. Σιδηρόπουλος που είχε την ευλογία να ζήσει στο Άγιο Όρος τα χρόνια των σπουδών του στην Αθωνιάδα Σχολή και να συναντήσει από κοντά αγιογράφους, γέροντες και μεγάλες μορφές του ασκητικού μοναχισμού και αναφέρει ότι όταν ο Γέροντας Παΐσιος βρέθηκε στο Πρωτάτο και είδε τις αγιογραφίες του Πανσέληνου είπε: «Έτσι πρέπει να ήταν οι άγιοι!». Η απεικόνιση των χαρακτηριστικών των αγίων, του Χριστού και της Παναγίας γίνεται από κάθε αγιογράφο αποδίδοντας ακούσια και δικά του χαρακτηριστικά του αγιογράφου, σύμφωνα με την παιδεία και τα βιώματά του.

PAN 207  4.770

Οι εικόνες που χρησιμοποιούμε στο σπίτι είναι για τον κ. Σιδηρόπουλο μια ακόμη υπενθύμιση ότι ο τόπος στον οποίο ζούμε μπορεί να είναι μια κατ’ οίκον εκκλησία. «Με ασπασμό και ευλάβεια στις εικόνες προσεγγίζει μια ψυχή λεπτή στα πνευματικά θέματα την αγιογραφία και αποδίδει στο κομμάτι αυτό της βυζαντινής τέχνης σεβασμό. Όπως οι άνθρωποι των προηγούμενων γενιών, έστεκαν με τον ίδιο σεβασμό μπροστά σε μια εικόνα στην εκκλησία και στο σπίτι τους έτσι και οι σύγχρονοι θα πρέπει να λειτουργούν» αναφέρει ο αγιογράφος.

10469625_934412176584497_233500689_n

Στην ερώτηση γιατί οι Έλληνες ως λαός νιώθουμε οικειότητα με την αγιογραφία ο κ. Σιδηρόπουλος έδωσε με σαφήνεια και αμεσότητα την εξήγηση: «Η αγιογραφία ως τέχνη ξεπήδησε από την ελληνιστική τέχνη. Οι ιστορικές και αρχαιολογικές έρευνες απέδειξαν ότι η τέχνη της αγιογραφίας έχει δεχτεί επιδράσεις από την τέχνη της αρχαίας Ελλάδας, την τέχνη της Ανατολής, την ελληνιστική τέχνη (πορτραίτα του Φαγιούμ) και την ελληνορωμαϊκή τέχνη (τοιχογραφίες της Πομπηίας). Ο Μέγας Αλέξανδρος και οι διάδοχοί του πέτυχαν μια δημιουργική σύζευξη της αρχαίας ελληνικής τέχνης με την ήδη υπάρχουσα ανατολική. Αυτός ο καρπός της σύζευξης είναι η ελληνιστική τέχνη στην οποία επέδρασε ο χριστιανισμός και έτσι διαμορφώθηκε η ορθόδοξη ζωγραφική. Βέβαια ο χαρακτήρας της τέχνης βρήκε την πλήρη διαμόρφωση του στο Βυζάντιο, όταν η Κωνσταντινούπολη έγινε το κέντρο του βυζαντινού κράτους. Η Ιεροσολυμίτικη παράδοση στο πάντρεμά της με την δογματική θεολογία και την ελληνιστική παράδοση έδωσαν την αγιογραφία.» Ο κ. Σιδηρόπουλος συνεχίζει κάνοντας μια ενδελεχή σύγκριση των πτυχώσεων των ρούχων σε μια αρχαιοελληνική ζωφόρο με αυτή των ενδυμάτων σε μια αγιογραφία. Αναφέρει ότι η ειδοποιός διαφορά ανάμεσα στα δύο έργα είναι ο φωτισμός που υπάρχει στην αγιογραφία αλλά και ο λιτός χαρακτήρας των έργων που δεν έχουν ως στόχο να παρουσιάσουν τον φυσικό κόσμο αλλά τον ουράνιο.

PAN 205 855

Η βυζαντινή τέχνη έχει αυστηρούς κανόνες σύμφωνα με την άποψη πολλών ζωγράφων όμως ο κ. Σιδηρόπουλος έχει διαφορετική θεώρηση. Εξηγεί ότι η αγιογραφία είναι τέχνη που απεικονίζει με ευτελή υλικά επουράνια πράγματα. Μνημονεύοντας τον Φώτο Κόντογλου εξηγεί την διαφορά της αγιογραφίας από τις καλές τέχνες δίνοντας έναν ορισμό της: αγιογραφία είναι ο φυσικός ανθρώπινος τρόπος να αποδοθεί κατά το δυνατόν ο ουράνιος κόσμος. Γι αυτό τον λόγο δίνει ιδιαίτερη βαρύτητα στην σχεδίαση των βασικών χαρακτηριστικών, στο αρχικό σχέδιο. Αναφέρει, ότι γνώρισε τον γέροντα Μάξιμο τον Ιβηρίτη ο οποίος είχε δει την Παναγία τρείς φορές. Αμέσως ο κ. Σιδηρόπουλος τον ρώτησε αν μοιάζει η Μητέρα του Θεού με τον τρόπο με τον οποίο Την αποδίδει ο ίδιος ως αγιογράφος. Και εκείνος του απάντησε: Είναι πολύ πιο όμορφη! «Η αγιογραφία είναι η μόνη τέχνη παγκοσμίως που προσπαθεί να κάνει ορατό τον αόρατο κόσμο!» λέει ο κ. Σιδηρόπουλος.

Στην συνέχεια της συζήτησης ο αγιογράφος μίλησε για το έργο του αλλά και την θεώρηση που έχει για τα πράγματα και την ζωή. Πιστεύει ότι ο αγιογράφος είναι «σκεύος εκλογής» και γι αυτό στα έργα της αγιογραφίας βρίσκουμε το «δια χειρός». «Η ίδια η τέχνη μας υπερβαίνει», λέει χαρακτηριστικά «ώστε να βιώνουμε όσο το δυνατόν περισσότερο το μυστήριο της χάρης του Θεού και να είναι η αγιογραφία που φτιάχνουμε, παράθυρο στον κόσμο τον ουράνιο». Ο αγιογράφος στην ζωή του ασκείται ώστε να είναι ικανός να αποδώσει με τα έργα του την δοξολογική διάθεση στον Θεό.

Η ερώτηση την οποία γεννά η παραπάνω διαπίστωση έχει σχέση με τον τρόπο με τον οποίο ο αγιογράφος αποδίδει τον τιμώμενο άγιο. Ο κ. Σιδηρόπουλος εξηγεί ότι πρόκειται για αποτύπωση όχι των φυσικών χαρακτηριστικών αλλά την καθαγιασμένη μορφή αυτών σύμφωνα με την χάρη Του Θεού. Ο πατέρας Παΐσιος εικονίζεται με στοιχεία των ανθρώπινων χαρακτηριστικών του και την ίδια στιγμή αποδίδεται από τον αγιογράφο σύμφωνα με την αλλαγή που φέρνει η αγιότητα και ο αγώνας στην εκκλησία. Αντίστοιχα ο Άγιος Παντελεήμονας, και κάθε Άγιος στην αγιογραφία φέρει στοιχειά της ζωής του στην γή, π.χ. ιατρικά εργαλεία για τον Άγιο Παντελεήμονα αλλά και τα στοιχεία της αγιότητας και της ουράνιας πολιτείας στην οποία μετοίκισε.

Μέσα στα χρόνια η έννοια της παράδοσης στην αγιογραφία είναι αυτή που δίνει την αξία και την αυθεντικότητα στα έργα της βυζαντινής τέχνης. Οι μορφές αγιογραφούνται από διαφορετικό χέρι κάθε φορά αλλά το σχέδιο παραμένει ίδιο, αναγνωρίσιμο με την πρώτη ματιά, ενώ ταυτόχρονα μεταδίδει την γνησιότητα της ορθόδοξης παράδοσης. Αυτό είναι και το καύχημα του κ. Σιδηρόπουλου, ότι δεν αλλοιώνει το σχέδιο της αγιογραφίας αλλά συνεχίζει να μεταδίδει, όπως πολλοί αγιογράφοι πριν από αυτόν την σκυτάλη στις επόμενες γενιές. Και ο αγιογράφος δεν διεκδικεί την δόξα για το έργο που έχει φτιάξει αλλά δέχεται ταπεινά ότι είναι ένα πετραδάκι στο ψηφιδωτό της χάρης του Θεού μέσα στους αιώνες.

10521975_928684957157219_749821673_n

http://www.artionrate.com/index.php/artion-magazine/artion-kalesma/744-synenteuksi-georgios-sidiropoulos

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: